هوش مصنوعی واسه نوشتن محتوای سایت ضرر داره؟!

فهرست مطالب

بین علمای سئو همیشه بحث بوده که استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا ضرر داره یا مفیده. بعضی‌ها می‌گن AI جای نویسنده رو می‌گیره و کیفیت محتوا رو پایین میاره، بعضی‌ها هم می‌گن وقتی درست و هدفمند استفاده بشه، می‌تونه سرعت تولید محتوا رو بالا ببره و کار رو راحت‌تر کنه، بدون اینکه کیفیت کم بشه. واقعیت اینه که نکته اصلی اینه که محتوا بتونه نیاز واقعی کاربر رو رفع کنه و مفید باشه، نه اینکه صرفاً توسط انسان یا هوش مصنوعی نوشته شده باشه.

قدیم که هوش مصنوعی نبوده چجوری سئو میکردن؟

قبل از هوش مصنوعی، تولید محتوا یک فرآیند کاملاً دستی و زمان‌بر بود و نویسنده‌ها برای تولید محتوا از منابع مختلف کمک می‌گرفتند. گاهی محتوای مورد نیاز از کتاب‌ها و مجلات تخصصی استخراج می‌شد، مطالب مرتبط یادداشت می‌شد و سپس با زبان خود نویسنده بازنویسی می‌شد تا خواننده راحت‌تر متوجه بشه.
در خیلی موارد، محتوا از سایت‌ها و مقالات خارجی ترجمه و بومی‌سازی می‌شد؛ نویسنده باید متن را به شکل طبیعی بازنویسی می‌کرد، اصطلاحات تخصصی را توضیح می‌داد و مطالب را با فرهنگ و نیاز مخاطب هماهنگ می‌کرد.
گاهی هم نویسنده‌ها تجربه و دانش شخصی خودشان را وارد محتوا می‌کردند تا ارزش بیشتری ایجاد شود و مقاله اصالت پیدا کنه. کل فرآیند نیازمند زمان، دقت و مهارت بود و هر مرحله باید با فکر و تحلیل انجام می‌شد تا محتوا هم مفید باشه و هم برای موتورهای جستجو بهینه باشد.

هوش مصنوعی الان چیکار میکنه؟

هوش مصنوعی امروز می‌تونه دقیقاً همون کاری که قبلاً نویسنده‌ها با کتاب‌ها، مقالات خارجی و تجربه شخصی انجام می‌دادن، خیلی سریع‌تر انجام بده. AI می‌تونه محتوا رو ترجمه کنه، بازنویسی کنه و ساختار مقاله رو طبق نیاز مخاطب آماده کنه، بدون اینکه وقت زیادی از نویسنده گرفته بشه. البته همچنان نیاز به کنترل انسانی هست تا لحن و کیفیت محتوا با سایت و نیاز کاربران هماهنگ بمونه، ولی روند تولید محتوا بسیار ساده‌تر و سریع‌تر شده.

(این مقاله رو کامل با هوش مصنوعی دارم می‌نویسم)

نظر گوگل در این مورد چیه؟!!!

خیلیا می‌پرسن که خب اگه با هوش مصنوعی محتوا تولید کنیم، گوگل می‌فهمه و ما رو جریمه می‌کنه یا نه؟! جوابش اینه که گوگل اصلاً با استفاده از AI مشکل نداره. چیزی که براش مهمه اینه که اون محتوا به درد کاربر بخوره یا نه.

گوگل خیلی واضح گفته: ما با ابزار یا روش تولید محتوا کاری نداریم؛ چه انسان نوشته باشه چه ماشین. چیزی که مهمه اینه که متن برای کمک به کاربر نوشته بشه، نه برای اینکه فقط الگوریتم‌ها رو دور بزنیم. یعنی اگه بیای با هوش مصنوعی کلی متن الکی و تکراری بسازی که فقط پر از کلمه کلیدی باشه، خب گوگل خیلی زود می‌فهمه و بی‌خیالت نمی‌شه.

ولی اگه از AI درست استفاده کنی، مثلاً برای ایده گرفتن، ساختار مقاله، ترجمه یا حتی نوشتن یه متن اولیه و بعد خودت بیای اون رو بازنویسی کنی و بهش کیفیت بدی، گوگل نه تنها مشکلی نداره بلکه بهت رتبه هم می‌ده. خلاصه بگم: مشکل گوگل با هوش مصنوعی نیست، با محتوای بی‌کیفیت و اسپم‌گونه‌ست.

این حرفا که میزنی رو هواس یا منبع هم داره؟!

مبنع هم داره!

https://developers.google.com/search/blog/2023/02/google-search-and-ai-content

بفرما :)))

جمع بندی

آخرش برگردیم سر اصل مطلب: استفاده از هوش مصنوعی تو تولید محتوا نه تنها بد نیست، بلکه می‌تونه کلی کمک‌کننده باشه. چیزی که گوگل می‌گه خیلی ساده‌ست: «کیفیت مهمه، نه نویسنده!» پس اگه با AI بتونی محتوایی درست کنی که نیاز کاربر رو جواب بده، مفید باشه و اسپم نباشه، دیگه فرقی نداره ماشین نوشته یا آدم.
پس به جای ترس از ابزار، باید یاد بگیریم چطوری هوشمندانه ازش استفاده کنیم؛ یعنی بذاریم هوش مصنوعی کارای تکراری و وقت‌گیر رو انجام بده، بعد خودمون بیایم با تجربه و خلاقیت‌مون اون محتوا رو کامل کنیم. اینطوری هم سرعت بالاتر می‌ره، هم کیفیت می‌مونه سر جاش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *